torsdag 10 september 2009

Ibland för mycket ibland för lite

Vissa dagar är det lugnt och inget mer upphetsande händer annat än att jag kommer till jobbet, är där och går hem. Sen finns det dagar som helt vänder upp och ner på allt. Gårdagen, eller ska jag säga natten var just så. Dottern hade huvudvärk hela dagen och det blev värre ju längre dagen gick. Det ville hon ju inte berätta förstås, men vid 22 blev det outhärdligt för henne.

Efter koll med sjukvårdsupplysningen vågade jag testa lite högre dos på smärtlindringen, men vid 01 efter att vi båda varit vakna, kom kaskadkräkningarna. Ny koll med vårdupplysningen och jo det är nog migrän men för säkerhetsskull borde vi åka till akuten. Jippi, både jag och dottern blev verkligen upprymnda. Not.

Taxichaffisen körde fel och släppte av oss vid barnpsyk, eh? Ny taxi och in på akuten, nya kaskadkräkningar, upptäcka att dottern fått synrubbningar och har vansinnigt ont i ögonen. Testerna visar på neuroligiska störningar. Hennes vänsterhand hänger inte med, talet är sluddrigt och doktorn orolig. Jippi igen, precis vad en mamma vill höra kl 06 på morgonen när hon varit vaken ett dygn.

Upp på sal med utmattad och trött dotter som slocknar på en nanosekund. Själv är jag på tok för speedad så den bok jag tagit med mig får bli mitt sällskap. Vid 11 kommer rond och dotterns pappa. Nya doktorn konstaterar att det ihärdigt knaprande av värktabletter, eller ja knaprande och knaprande, de stoppades upp i dotterns häck, hur som helst har gett resultat och det kan med säkerhet konstateras att det är migrän. Puh.

Hemma igen slocknar jag och dottern vid 13. Vaknar vid 17 och nu ska vi snart båda gå och lägga oss. Tar gärna en lugnare fredag, om jag får bestämma.

12 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Va jobbigt!
Jag hade nog dött av oro någonstans där mitt i...
Hoppas ni får en lugn och skön helg!

Mofs..helt enkelt sa...

Men fy och usch. Känner din panik i texten. Skönt ändå att det gick som det gick.
Hoppas ni får det lugnt och skönt nu. En bra hemsida om migrän är http://www.migran.org/news.php Mycket bra tips osv.

Agneta sa...

Men fy så hemskt! Jag har lidit av migrän och svår huvudvärk, men inte så illa som din dotter. Stackars henne!
Hoppas hon får bra medicin som hon kan ta nästa gång.

Vita sa...

Men fy farao så hemskt. Ta en lugn fredag och försök att komma ihåg att andas!

Anna sa...

Nej, vad tråkigt. Hoppas "den lilla" mår bättre nu då. Och att hon får bra hjälp och stöttning av sjukvården nu.

Kan vara bra att se tillbaka och se om det är något som påverkat och fått henne att bli så här dåligt. Mat, mediciner etc.

Singelmamman sa...

Nilla: Jo när det kom till punkten att hon skulle upp på sal för att utesluta neurologiska fel, då brast det för mig.

Mofs: Tusen tack! Och helgen ska bli lugn, plus fotboll på söndag. Då hoppas jag att Bajen inte tar det lugnt.

Stort o smått: Fy vad tråkigt med migrän hela livet, håller mina tummar för att det här är en engångsföreteelse.

Vita: Tack för omtanken! *Andas långsamt och djupt*

Anna: Jo Sachsska var kanon, rakt igenom och vi har fått telefonnummer till närsjukvården för uppföljning. När vi vill.

Maj Korner sa...

Jobbig natt. Och oron för barnen är alltid snäppet värre än oron för en själv. Jag har aldrig haft migrän men jag kan livligt föreställa mig att det inte är någon sinekur precis.

Singelmamman sa...

Maj: Helt rätt. Hade det varit jag hade jag aldrig åkt till akuten. Men att se henne ha ont, det var läbbigt.

Singel i storstan sa...

Jag lider med dig! Och dottern såklart! Har själv migrän och vet vad det innebär. Helst innan man lärt sig att känna igen symtomen. Men tack och lov finns jättebra medicin. Själv använder jag mig av Immigran nässpray. Nässpray eftersom det är dyr medicin och jag lätt kräks upp tabletten annars.

Och jag har också varit med om att dottern fått lida. Jag hade gjort vad som helst för att ta över smärtan istället. Man är så otroligt maktlös i dessa situationer.

Ann-Louise sa...

Stackars er, jag blev alldeles kall när jag läste, men det lättade när migrändiagnosen kom. Men fy vilka symptom. Ta hand om varandra i helgen, kramas, sov och är gott!

Garlica sa...

Men oj vilken natt.. för er båda.
Skönt att veta att det är migrän även om det är nog så tufft..
Ta hand om Er!
Kram

Singelmamman sa...

Singel: Jag tror att hon kommer vara lyhörd för smärtan nästa gång och ta sin medicin så fort hon känner av den.

Ann-Louise: Det blir en lugn och skön helg, i tanken i alla fall. Ikväll mys i soffan. Och ja, absolut många kramar.

Garlica: helt rätt, migrän är ju trots allt ofarligt, om än för djävligt ont.
Kram tillbaka.