söndag 18 oktober 2009

På landet

Vaknar till en strålande solig dag. Mycket dagg i gräset, men inte så himla kallt att gå ut på dasset. Rådjuren mumsar på äpplena som ramlat från träden.
Två matlådor i kylen, de tjatade kära vännen till sig från igår. Vi var på middag hos min arbetskamrat G och man. Jättegott, jättemycket (av både mat och vin) och jätteroligt. Jag, vännen och tonårssonen vinglade hem i becksvarta mörkret. Stod länge och beundrade stjärnhimlen. Och försökte peka ut de stjärnbilder vi kände igen. Klarade gemensamt bara en.... Karlavagnen. Så nu får vi hem och öva.

Fast hemma i staden ser jag ju aldrig stjärnor, så vi behöver nog inte öva förrän till våren.

3 kommentarer:

Agneta sa...

Låter som du har det skönt!
Här var det vitt i gräset av frost i morse och svinkallt! Men härligt...

mockapocka sa...

VIlken härlig kväll, natt och morgon! Jag vill också lära mig fler stjärnbilder. Det är härligt att titta upp mot stjärnhimlen. Och roligt när man känner igen vissa (typ två).

Singelmamman sa...

Stort o smått: Ingen frost, men underbart soligt. Det var avkopplande.

Mockapocka: Du har rätt; härlig kväll, natt och morgon. Känns som jag laddat batteriet för hela veckan. Och stjärnbilder övar vi på. Tummis?