lördag 6 februari 2010

Av vilket skäl då om jag får fråga

Har tränat på förmiddagen, som alltid på lördagar. Omeletttbrunchat med äldsta tonåringen, oj så mycket prat det finns. Härligt! Sen tog vi förra årets ihopsläpade returförpackningar och stretade mödosamt iväg till centrum där vi noga la en kartong där och en glasflaska här och resten i en hög. Nä det sista gjorde vi inte alls. Men många champagneomslag blev det.

Nåväl efter detta gick vi, äldsta tonåringen och jag, med raska steg och pigga ben till nästa centrum, HighValley. Vårt mål, apoteket som bjöd på kaffe och pepparkakor, fast det var faktiskt inte anledningen till att vi skulle dit. Däremot hade de just idag bestämt att det skulle vara stängt, för byte av ägare. På måndag kommer det att vara Apoteket hjärtat... låt mig säga att jag är skeptisk.

Lite alkoholfritt vin och diverse matvaror istället och promenad hem, skumbad och ett glas av det alkoholfria vinet. Gillar du gröna kulor skulle du nog gilla det vinet. Så nu sitter jag i soffan, har så ont i halsen att det liknar ingenting. Det gör så ont att jag känner att jag inte vill prata, och då är det minsann illa. Stackars, stackars lilla mig.

Vet du förresten vad ståltråden kring champagnekorken heter?

11 kommentarer:

Petra sa...

glädjesnöret? romantiktråden? lyckobandet? blod-på-fingret-helvetet? hur-får-man-upp-det-här-eländet? Nej, jag vet inte - och visste inte ens att det är en kunskap jag inte har (haft).

Sprid ljus i min tunnel av okunskap!

Agneta sa...

Stackars dig som har ont i halsen, det är inte roligt.
Jag har ingen aning om vad det skulle heta. Visste inte ens att det hette något!

Singelmamman sa...

Petra: Men dina förslag är ju lysande! Men tyvärr, fel. Jag håller dig lite på halster ett tag, får se om ngn annan gissar.

Singelmamman sa...

Stort o smått: Oj oj, tänk att det finns alltså människor som inte vet! Du får också vänta lite...

Maj Korner sa...

Korkgördel, stålmanick, metallbur, nä jag vet inte.

Men det känns som det skulle heta något poetiskt. Krinolin.

Bergis kommer jag säga JAJUSTJA! när du berättar.

Singelmamman sa...

Maj: Nära. Eller ja inte direkt.

nillas liv på pinnen sa...

Campagnegördel?

Iallafall tycker jag synd om dig som har så ont i halsen.

Veronica sa...

Usch, det måste vara det däringa alkoholfria som gjorde att du fick ont i halsen. *fakta*

Jag galopperar vidare i väntan på svar på frågan. *fniss*

Singelmamman sa...

Nilla: Borde kanske heta så, och mitt halsonta har jag botat med champagne och lite rödvin. Nu känner jag det inte alls.

Yasha: Borde läst din fakta innan. Och du gör helt rätt! Du är klok du. :-) Men så dricker du väl champagne också?

Petra sa...

Tihi - nyfiken som jag är så läste jag på, så nu vet jag vad det heter, eller ja, jag tror att jag vet - musel eller muselet. Är lite oklar över böjningen där.

Men vilken sida jag hittade på köpet!

http://www.prova-champagne.se/champagne-historia.htm.

Där kan alla nyfikna läsa och lära.

Singelmamman sa...

Petra: Eller som vi säger på svenska helt enkelt: Grimma.
Bra jobbat Petra!