onsdag 21 april 2010

Katastrofalt dåligt

Yngsta tonåringen kom hem en snabb stund på morgonen, på väg från sin pappa till skolan. Pappan själv har sedan i torsdags tagit sig från Ankara, via lite kringelkrokar i Turkiet, till Barcelona, till Madrid och igår var han i Paris. Han förväntas...! idag med buss, nå Köpenhamn för att där kunna ta tåget över till Malmö där hans fru och lilla son ska möta honom med bil. Mina tonåringar tycker att han ska vara tacksam för att han fått se så mycket, och jag kan inte annat än hålla med dem. Dessutom hör han till de lyckliga som inte behöver betala så många kronor ur egen ficka, han har haft ett EU-uppdrag så han var inte heller ensam på resan hem.

Och i övrigt är ordet katastrof för mycket, att askan har orsakat problem och kostnader det är en sak, men att kalla det för nationell/internationell katastrof tycker jag känns fel. Men det bevisar att vårt moderna samhälle är sårbart.

12 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Igår, eller om det var förrgår på Aftonbladets löp:

Prinsessan Madeleine lämnade lägenheten - utan sin pojkvän Jonas Bergström

Samma dag på Expressens:

EXTRA
Då kommer askan falla ner över ditt län

Jag säger bara: Framtida forskare kommer garva ihjäl sig när de studerar vår tid.

Singelmamman sa...

Nilla: Ja det är bra om de skrattar åt eländet. Nu snöar det här, eller är det kanske aska? Såg du när det skulle falla ner över Sthlms län, city? *undrar*

Gafflan sa...

Det är inte katastrof.
Lite omständigare att resa och tar lite längre tid men inte katastrof.

Agneta sa...

Det är dålig journalistik och inget annat. Vi är nog inte så sårbara egentligen, men vi haussas upp av alla braskande rubriker. Allt för att sälja.
Suck.

Singelmamman sa...

Gafflan: Eller hur! Och tänk så mycket de som reser lite omständigt får se.

Stort o smått: Du har rätt! Och så ska folk bräcka varandra i "...jag fick rida på en åsna i xx km innan jag..." Suckar med dig.

Fru Venus sa...

Vi vet ingenting om riktiga katastrofer. Visst är det synd att folks resor blir förstörda, speciellt de som inte alls kommit iväg, men shit happens, every day!
Däremot undrar jag hur många flygbolag som konkar...?

Veronica sa...

... och bolagen som säljer reseförsäkringar , hur länge klarar de av att betala allt det som flygbolagen vägrar ersätta?!?

För övrigt kan vi ju prata om Kartago eller något annat ovidkommande. *s* (arbetslusten har försvunnit)

Trollpackan sa...

Naturens krafter är starka, och det är bara så att människan har glömt det. Vi får kanske återgå till att resa som de gjorde förr? Hmm...båt, med häst och vagn, tåg...då tar det tid att åka på en långresa, och då har nog folk tid till att leva i nuet och komma ikapp så att säga*ler*

Nu ger sig många ut i den stora, vida världen utan att tänka,och räknar med att Sveriges regering och andra myndigheter ska hjälpa hem dem om något händer.
Hmm...jag tror att de får tänka om...man måste ha en plan B tror jag. Åtminstone kolla upp sitt försäkringsskydd.

Singelmamman sa...

Fru Venus: Ja personliga ekonomiska risker och förluster sker, varje dag.

Veronica: Ja för övrigt anser jag också att Kartago ska förstöras.

Trollpackan: Ja en plan B är nog önskvärt för många.

nillas liv på pinnen sa...

Nej, jag öppnade aldrig tidningen...
Men säger du att det är aska som faller över huvudstade så tror jag stenhårt på det.

Realisten sa...

Men Maddes och hennes fläskkotlettspojkväns kärlekstrubbel. Det är katastrof. På riktigt. Verkligen.

Singelmamman sa...

Nilla: Det är bra, att du tror på mig. Det ska jag också börja göra.

Realisten: Ja eller hur!! Fruktansvärd katastrof. Eller som tidningarna har döpt det till. Kärlekskris!