onsdag 14 april 2010

Nu djäklar är det slut på lata dagar!

Se så, upp och hoppa och rör på hjärnkontoret! Jag, Singelmamman, behöver din hjälp! Och därför har jag bestämt att jag ska använda många utropstecken så du verkligen förstår! Jag ser ofta att du hjälper till på andras bloggar, svarar på frågor och ger till och med ut recept. Jag har ikväll varit på första planeringsmötet om yngsta tonåringens klassresa som ska gå av stapeln om drygt två år i nian. Vi har kommit fram till några förslag som vi ska kolla och sen mejla till resten av alla mammor och pappor.

Det här har vi kommit på:
Äventyrsresa med "konferensupplägg"
Mordgåtelösningsövning med övernattning och ngt studiebesök
Budapest (bara generellt så där, vi känner någon som känner någon som varit där...)
Resa till ngt av de koncentrationslägermuseum som finns

Det är nu du ska jobba! (utropstecken igen) Har du själv skickat iväg en tonåring på klassresa, eller planerar du att göra, inom de närmaste två åren? Vad har du för tips och förslag?

8 kommentarer:

Fru Venus sa...

Det här var svårt, våra ungar är ju ganska nöjda när de får åka till Sverige...Däremot var det flera klassresor på G när vi var i Budapest. Jag skulle säga Tyskland och besök på nåt koncentrationsläger + tekniskt museum m.m. Ska fundera mera.

Anonym sa...

Dottern var i Krakow och sonen i Prag. Båda hävdar ett deras resa var bäst... ;)

nillas liv på pinnen sa...

Min yngsta har varit på TVÅ skolresor i år (åk 9). Rena rama inflationen om du frågar mig.
Ena resan gick till Gotland.
"Vi hade såå kul! Sov ingenting!"
Andra gick till Krakow.
"Vi hade såååå kul! Alla "sov" i en hög på balkongen!"

Ungefär så.

Singelmamman sa...

Alla: Åh vad snabba ni är och snälla. Tack för svaren.

Fru Venus: Och jag glömde ju skriva att ett förslag är Åland! Hur kunde jag glömma det...? Fy på mig, det var ju jag som föreslog det...

Aprillan: Bra, de städerna tror jag också på, Prag har jag varit i själv, det är en fin stad.

Nilla: Men så bra, då jämnade det ju ut sig med sömnen!

Mina dagar sa...

Helt sjukt alltså, jag kan INTE komma på vad min enda och käraste son gjorde på sin skolresa i
9:an????????
Men jag VET att det var nått! Återkommer!!!!!
ps.
Som lite tröst till mig själv så var det ju några år sedan;) Han är ju 24 nu. Men enå??????
Kram Eva

Singelmamman sa...

Eva Mina dagar: Hm, ja vad konstigt det är med minnet... :-)
Men jag väntar.
Kram

Trollets mamma sa...

Arla i urtid var min egen klass i Köpenhamn i nian. Sedan fick ingen skolklass från vår kommun resa till Danmark på över tio år... (Vill påpeka att jag inte fick vara med på det "roliga", men var rätt glad att slippa). Skandal var bara förnamnet, även lärarna söp och hånglade, och vad vissa elever gjorde... Tja.

Så när Trollet kommer till nian ska hon få göra en klassresa till närmaste minizoo och klappa kaninerna. Kanske. Om jag följer med.

Annars röstar jag för antingen äventyrsresa eller besök på ett koncentrationsläger - litet beroende på vad de och ni vill att niondeklassarna ska uppleva.

Singelmamman sa...

Trollets mamma: Hm, jag var också i Köpenhamn, och inte heller i min skola fick någon klass åka dit igen. Det är visst inte så hälsosamt i Köpenhamn, luftföroreningarn kanske?
Minizoo låter bra, men jag vill inte följa med och jag får inte heller. Himla tur för alla.
Välkommen hit förresten!