tisdag 13 april 2010

Nu, nu, nu, nu kommer, nästan, alla bilder!

Av allt som sagts om New York är jag beredd att skriva under på följande: En fantastiskt, osannolik, jättetrevlig, jättemycket, märklig och alldeles, alldels underbar stad. Jag undrar hur lång tid det tar innan man hittar på Manhattan.

Håll till godo. En salig kompott. Manhattanvy från Hudson River.


Frihetsgudinnan.

Här kunde man inte boka bord, utan fick tala om hur många man var i sällskapet och sedan stå utanför och vänta tills ens namn ropades upp. Vi behövde bara vänta 20 minuter på att få äta middag, men hade vi velat äta lunch där hade vi fått vänta över en timme.

Överallt poliser, ridande, gående, bilåkande och så dessa! Och en kväll stängdes 7:e Avenyn av nära Times Square. De vanligtvis glada, skämtsamma och kolugna poliserna var stressade och inte helt jättevänliga. Jag frågade en polis, en av de tusen som var där, vad som pågick. Terrorister var det enda svar jag fick. Men en kvart sedan hade visst terroristerna flyttat på sig för då var allt som vanligt igen. Och om, jag säger om, det hade varit ett terroristhot, varför fick vi fotgängare strosa runt som om inget hänt, och till och med korsa den avstängda gatan? Nä jag fick inget svar på den frågan.

9 kommentarer:

Realisten sa...

Äntligen!
Var det inte så att de stängde av för att du var där, helt enkelt?

Singelmamman sa...

Realisten: Tänk, jag tror faktiskt att du har rätt! Kloka kvinna.

Fru Venus sa...

Har jag inte sagt att du måste ta bort den där terrorist minen när du är ute bland folk!? ;-) Jag önskar jag fått vara en liten lus och suttit i håret på dig och fått se allt du sett, men lite tryggt liksom...

nillas liv på pinnen sa...

De är väl en aning jumpy sen 9/11...
Låter så iallafall.

Keiju sa...

Bodde in usa 1½ år och var inne i NYC mer eller mindre varje helg hittar ja, men det tar tid att hitta riktigt bra :)

Singelmamman sa...

Fru Venus: Jag rekommenderar dig att övertala dina vänner att åka med dig, ni blir inte besvikna.

Nilla: Jag antar det, men känslan är mer att det är mer en styrkedemonstration än allvar.

Mollamaja sa...

New York är min dröm. Kanske nästa gång jag fyller jämt...

Agneta sa...

Vad roligt att ha fått uppleva NY! Vill jag också!

Singelmamman sa...

Keiju: Jag har börjat med indoktrinering av mina tonåringar så att de flyttar dit och pluggar så ska jag hälsa på dem... ofta.

Mollamaja: Jag ska dit minst en gång till, snart. Ska bara rån... menar låna på en bank först.

Stort o smått: Häng på, fråga Nilla, Fru Venus de verkar inte heller ha varit där.