tisdag 5 oktober 2010

En rungande applåt till biskop Eva Brunne!

– Den rasism som säger att du inte är lika mycket värd som jag, att du ska inte har samma rättigheter som jag, inte är värd ett liv i frihet, och detta av en enda grund – att vi råkar vara födda i olika delar av vår värld – det är inte värdigt en demokrati som vår att göra skillnad på människor, sade biskop Eva Brunne när hon talade inför riksdagsledamöterna i dagens gudstjänst i Storkyrkan.

Att främlingsfientliga SD reste sig upp och gick och pratar om att känna sig kränkta och om vänsterextremister är knappast förvånande. SDs taktik är ju att inte lyssna på någon annan som prata om sånt som de själva inte gillar. Men jag hoppas att fler gör som biskopen. Jag hoppas att övriga riksdagspartier står upp för allas lika värde och står emot SD.

14 kommentarer:

Fru Venus sa...

Ni har händelserika år framför er i Sverigelandet.

Singelmamman sa...

Fru Venus: Ja verkligen. Det lär ju inte vara tyst i alla fall.

The Queen of fucking Everything sa...

Nej- hur smart var det på en skala?? Är inte det det första man lär sig i deras kretsar: Asså... vi LÅSSAS som att vi är typ snälla? För att lura dem ba. Typ. Å sen... SEN slår vi till.

Otroligt oprofessionellt att avslöja sig direkt då liksom? *Om det nu finns nån SD:are som läser det här nu: *[o-prå-fesch-å-nell-t] Betyder ungefär småkorkat. Så att du vet vad du ska protestera mot i din anonyma kommentar du lämnar här sen. Så lite så, inget att tacka för!*

Törs man anta att det finns ett antal SD-anhängare som from inte gillar kvinnliga präster heller?

Singelmamman sa...

The Queen: Tack för språkhjälpen, jag tänkte inte på att jag kanske också använde svåra ord. Och du som eventuellt röstar på SD och som läser här, men jag tror knappast det finns någon, tyck gärna något. Men var beredd på att jag tycker annorlunda.

Anonym sa...

Toppen! De säger ju att de inte är rasister. Hur kan de då känna sig så kränkta?

Singelmamman sa...

Frunatmaken: Ja vad känner de sig kränkta över? Biskopen säger att hon enligt Evangeliet delar de åsikter som demonstranter gav uttryck för igår. Och så läser hon ur Evangeliet.

Osloskånskan sa...

Dom kan ta sig i brasan. Punkt.

Malla sa...

Jag säger som Oslo!

Singelmamman sa...

Osloskånskan: Absolut punkt!

Malla: Jag med.

Petra sa...

Det är så dumt så jag tänker blogga om det jag med. Märkliga människor det där...

Realisten sa...

Inte bara en applåd, en fanfar också tycker jag!

Singelmamman sa...

Petra: Märkliga de som röstat på dem. Och som därmed röstat på att vem som helst inte får uttrycka vad som helst. SD vill tysta folk.

Realisten: Ja, låt oss blåsa den häftigaste fanfaren vi kan!

mary-ann sa...

i motsats till SD som säger en sak ena dan och en annan nästa dag så står jag för mina åsikter och det är att SD kan dra åt #¤%#&%¤..dom har inget att hämta i det här huset!
bra sagt av biskopen...hon e numera min Idol :)

Singelmamman sa...

Mary-ann: Håller helt med! Hon är min favorit också!