måndag 24 januari 2011

Svar på tal

För en tid sedan (väldigt länge sen när jag tänker efter) berömde jag en av mina arbetskamrater som jag inte träffar så ofta eftersom vi inte sitter nära varandra och sällan jobbar ihop. Från att ha haft ganska långt hår hade hon varit och klippt sig till en mycket kort frisyr. Hon var jättesnygg och väldig olik sig. Jag sa att hon var jättesnygg i den nya frisyren.  Hon svarade: "Gud sånt tjat det är om min frisyr, har du inget bättre att prata om?" Jag blev helt ställd för en nanosekund men sen svarade jag; jo det har jag, och du borde fundera på hur det skulle vara om folk säger åt dig att du är ful istället. Sen gick jag, skitsur.

Den händelsen har jag inte tänkt på förrän idag, då jag träffade henne när vi båda var på väg in genom dörren. Att jag kom ihåg den idag beror på att hon gick före mig, vi hälsade och hon öppnade dörren och smet in så dörren åkte igen mitt framför mig. Häpp! Alla människor gillar inte att småprata.

21 kommentarer:

Veronica sa...

Hoppsan, brukar jag säga... ibland kan man inte annat än höja på ögonbrynen lite och rycka på axlarna och tänka att det är den andres förlust. Puss på sig

Anonym sa...

Omoget av henne! Riktigt jäkla omoget! Stackare, hon är kanske inte van att få komplimanger? En sak jag verkligen gillar, det är att ge folk komplimanger, säga dem att jag tycker de är bra, snygga, fina, allt sånt. Själv mår jag otroligt bra av att göra just det. Och de flesta som tar emot mina komplimanger gör likadant!
/Småländskan

Fru Gårman sa...

Vicken surpuppa!
Nästa gång du träffar på henne, lägg till dig med en riktigt lismande tonfall och säg att hon är alldeles underbar i sin frisyr och hon borde aldrig mer byta. Ös på med några extra superlativer också, bara för att. :D

Åsa sa...

Nej alla kan eller gillar inte småprata... Men alla kan vara hyfsade. Jag kan inte småprata men iaf vara tyst och inte skälla när nån ger mig komplimang kan jag .. nog :)

Realisten sa...

Jag har en skjuta av-lista. Jag vill bara lite försynt påpeka det.

Ezter sa...

Snacka om otrevlig person!
Kan det vara så att hon själv var himla missnöjd tro???

nillas liv på pinnen sa...

Ibland är det bra att ha svar på tal!

Tant Grön sa...

Om henne tycker jag inte alls. Dumdum kvinna!

Alexandra sa...

haha, så himla bra kontring på frisyrkommentaren!

Knasterfaster sa...

Du kanske var den 10:e som gav henne en komplimang den dagen och hon klarade inte av att "härbergera" den. Det var något nytt och ovant för henne. Hennes bägare var full. Ös på med mer beröm så blir hon snart receptiv för komplimanger. Hon skäms för sitt uppträdande mot dig då då gav henne beröm och därför beter hon sig bakvänt just nu. Det är mitt utlåtande. Take it or leave it.

Shamrock sa...

Vilket bra svar du fick till. Säger bara skit i henne - långsinta barnrumpor ska man inte ödsla energi på

Kicki & Jörgen sa...

Hopåpsan Kerstin ;-) Där ser man och japp, svar på tal där!

Fru Venus sa...

Vilken jävla surmutta, har hon inte fått på länge? 1 - 0 till dig i alla fall.

Singelmamman sa...

Veronica: Jag hade helt glömt bort händelsen till idag. Du har helt rätt!

Anonyma Småländska: Jag ger gärna komplimanger när jag ser något/någon som jag gillar. Att bli avsnäst var något nytt för mig.

Fru Gårman: Oftas brukar vi prata lite löst i korridoren när vi ses, kommer nog hålla mig till det.

Åsa: Det var just det, att bli oförskämd mot en som ger komplimang, då kan det ju räcka med ett tack och inget mer.

Realisten: Sätt upp henne på listan, tack på förhand.

Ezter: Kanske, och att det säkert var tjatigt med många kommentarer.

Nilla: Ja, fast jag borde inte gått iväg.

Tant Grön: Just nu ligger hon väl inte heller på min tio i topp lista.

Alex: Tackar!

Knasterfaster: Jag tror att det kan finnas en hel del i det du skriver. Jag är mest förvånad och glömmer snabbt, tack och lov.

Shamrock: Jag tror bara att det är hennes sätt att vara.

Stina: Ibland får jag till det.

Singelmamman sa...

Fru Venus: Haha! :-)

Ting sa...

Men fy vad oförskämt!

Singelmamman sa...

Ting: Jag är beredd att hålla med dig.

Singelmamman sa...

Förresten! Grattis Anonyma Småländska! Jag hör att du fyller år idag.

Livsnjutaren sa...

Usch precis sådana som man ska sålla bort i tillvaron. Dom ger bara negativ energi det klarar vi oss utan;)

Madlar sa...

Äh, hon skämdes säkert o klarar inte av att tackla det. Fortsätt att ge komplimanger till de du möter för det ger alltid mer glädje än gnissel.

Singelmamman sa...

Livsnjutaren: Ja när jag kan välja så avstår jag energitjuvar. :-)

Madlar: Jag ger gärna beröm! Och de flesta blir ju trots allt glada eller nöjer sig med ett tack.