söndag 24 juli 2011

Det finns ett namn på dem

Det känns nästan fantastiskt att få ett namn på ett av de mest irriterande beteende jag stött på hos mina medmänniskor. "Jämföraren"*. Han eller hon som till svar på allt någon annan sett eller upplevt genast börjar en mening med orden: "När jag ..." och sen följer en lång harang om något som redan är upplevt, har setts, var absolut bättre förr eller är fullständigt ointressant för att Jämföraren inte gillade det. DN presenterar en serie sommartyper, där jämföraren är en i raden. Jag ogillar jämföraren väldigt mycket. Jag ogillar alla som förminskar sina medmänniskor.

*DN, Namn och Nytt, 20 juli.

12 kommentarer:

Fru Venus sa...

Måste fundera om jag känner nån Jämförare.... Här ska badas idag, så himla varmt!

Madlar sa...

Eller den där personen som ALLTID känner någon, typ grannens dotters svägerskas kusin, som upplevt samma sak som den man nyss berättar om. Sååååå ointressant.

Småländskan sa...

Oj! Nu blir jag lite nervis... undrar om jag är en sån där jämförare?! Hoppas inte det! OM jag varit/är en sån hoppas jag att jämförandet inte varit så som du beskriver det.
Kram Singel!

Knasterfaster sa...

Förlåt! Jag vet att jag är en sådan där jämförare. Sambon hatar när jag gör så... Är vi fortfarande vänner?

Unknown sa...

Vi har en Jämförare i vår närhet. Blir liksom så att man inte riktigt orkar prata med den personen, för varje sak man pratar om så har han varit med om bättre/större/snabbare/vackrare, ja, mer av precis just det. Och framförallt gäller detta hans geniungar...

Singelmamman sa...

Fru Venus: Jag badar bara om vattnet är varmare än 26 grader.

Madlar: De finns överallt.

Småländskan: Jag menar dem som alltid, alltid, är bättre än någon annan.

Knasterfaster: Jag jämför också, ibland. Det tror jag att alla gör, jag menar de som systematiskt jämför. Om jag varit på ett ställe och någon annan också varit där kan det ju vara intressant att diskutera hur vi upplevde stället.

Cissa: Dessa genin till ungar! Vet vad du menar.

4U2 sa...

Hoppsan, undrar om jag ibland är en sån? ;)

Småländskan sa...

Aha.. ja bättre än någon annan har jag nog aldrig utgett mig för att vara... tack och lov!
Kram igen

Shamrock sa...

Tror du inte att det är ett tecken på osäkerhet?

Veronica sa...

Det är rätt många människor som inte gör annat än tänker på sig själva när de lyssnar på vad andra har att berätta. Jag försöker verkligen lyssna aktivt, delta och engagera mig innan jag blandar in mina egna tyckanden och upplevelser. Rätt ofta misslyckas jag, men försöker se till att mitt sällskap ändå känner sig sedd i slutänden. Ibland kommer jag inte på det förrän efteråt... då är det lite sent, men jag försöker vara bättre nästa gång. =(

Jag lär mig hela tiden. :-)

Veronica sa...

Förresten, utanför Stobrec är det idag 28 grader i vattnet... *flinar* Fast det hinner ju ändra sig på två veckor. ;-D

Singelmamman sa...

4U2! Inte förminskar du väl andras upplevelser?

Småländskan: Trodde jag inte heller. Kram

Shamrock: Ibland, men ofta en nonchalant inställning till andra människor.

Veronica: Vi lär oss alla (förhoppnings) lite varje gång.

Veronica: Oj, oj, stackars dig.
:-D