onsdag 16 november 2011

Nu räcker det

Den vänstra pelargonen har släppt grenar till höger och vänster. En endaste tjurig liten blomma hänger kvar. Nu får de komma in i värmen. Och ner i vinterförvaring i källaren. Men nu kära vänner behöver jag hjälp. Ska jag bära ner dem direkt som de är, ska jag låta dem blomma ut och sen bära ner dem, ska jag klippa ner dem direkt och sen bära ner dem eller finns det något annat alternativ för vintervilan? Och källaren är mörk och sval.
Published with Blogger-droid v1.7.3

13 kommentarer:

Småländskan sa...

Jag har "världens största" pelargoner på min balkong nu. De var likadana förra året. Jag klippte ner blommorna, satte resten i papperskassar, bar ner dem till världens mörkaste källare. Inget vatten, ingenting.. förrän i våras då jag tog upp dem. Chansade, blir det nåt så blir det nåt. Och det blev det!Efter att jag klippt ner dem helt... ja men alltså, de blev de största, finaste pellisarna jag nånsin sett!
Nu, i morron eller nästra dag eller så, när frosten tagit tag ordentligt här ska jag göra samma sak. Ner med dem i källaren alltså!

Småländskan sa...

...och när jag ser din bild här... ja du kan bara ställa ner dem där i källaren, precis som de är. Sen till våren kapar du dem längs med krukkanten.
Mina är ju betydligt större än dina, men jag tror det är detsamma med stora som små.
Lycka till!

Anonym sa...

Tack fina Småländskan för tipset!
Skulle skriva att, mig kan man inte fråga för jag har inga gröna fingrar, visste inte ens att man kunde övervintra dom, jag har slängt mina...nästa år ska jag också prova.

Småländskan sa...

Livet innan Liten: Nja, gröna fingrar har nog inte heller jag,(numera) men jag gillar när det grönskar/blommar! Hade tidigare hus, trädgård, förråd och allt vad det innebär, men bor numera i lägenhet. Då är det inte helt enkelt att förvara... växter.
Men som sagt... ner med dem i källaren, glöm bort dem i flera månader.
Jag handlade billiga (köp 4 betala för 3) pellisar på Plantagen för 3 år sen, satte ner 3 av dem i en stor kruka. Tänkte "ja men alltså, såna där billiga kan det ju aldrig bli nåt av.."
Men ärligt, jag har aldrig nånsin sett så stora blommor, såna kraftiga pellisar som just dessa! (Kan inte visa bild, men om du tänker dig nästan som en handboll.. ja då vet du ungefär storleken på blommorna).
Nu när jag ska plocka ner dem i källaren har jag klippt av massor av stora blommor, gett till väninnor, till mig själv... satt i skålar... och där är de bara så fina!
Lycka till...

Malla sa...

shit jag vet verkligen inget om såna där blomster...

Fru Venus sa...

Herregud, låt stackarna blomma där på balkongen....det är ju sensommar ännu...

Småländskan sa...

Ja, just det Fru Venus, de blommar för fullt, men det är lite frostigt omkring dem. *L*

Shamrock sa...

Pelargoner och övervintring har jag ALDRIG lyckats med - så lyssna inte på mig

Gafflan sa...

I know noooothing...men jag vet att träning är bra. ;D
Kram

Agneta sa...

Min mamma gör som Småländskan, och får jättestora plantor och blommor varje år, själv låter jag mina stå på fönsterbänkarna hemma över vintern. I år ska jag nog låta några stå i garaget och övervintra, tror jag.

Ting sa...

Jag har gråa fingrar.

Chrissan sa...

Tackar för tipsen bland kommentarerna, har visserligen gråa fingrar precis som Ting, men det kan ju vara värt ett försök. Mina står fortf på trappen, men i helgen åker de nog in.

Singelmamman sa...

Småländskan x 4: Underbart flitigt och användbara kommentarer. Tusen tack, jag gör som du säger, de åker ner på direkten och "huggs" ner i vår. TACK!

Livet innan liten: Det här var andra året jag lät dem övervintra och det har gått hyfsat ok.

Malla: Va? Säkert? Det trodde jag.

Fru Venus: Tyvärr är det andra kvällen med frost på väg. Så det blir ingång.

Shamrock: Ok, då får jag fråga dig om något annat.

Gafflan: Japp, träningen gör mig väldigt gott.

Stort o smått: Jag har bra erfarenheter av det, men kommer aldrig ihåg hur jag gör.

Ting: Som jag då.

Chrissan: De hade kanske kunnat stå kvar här med till helgen, OM jag visste att jag skulle komma ihåg dem.