torsdag 13 september 2012

Det är något visst med föräldramöten

Så har jag då varit på upprop snedstreck föräldramöte i tonårsdotterns klass. Och två rektorer av tre möjliga höll i informationen i aulan. Det vi alla kommer ihåg från den informationen är den gråspräckliga katt som gick upp på scenen. Och att en av rektorerna hade skrivit viktiga stödord på en lapp. Det blev väldigt uppenbart när han skulle byta bild i presentationen, läste lappen, backade bildspelet och efter den lilla konstpausen la till orden "glädjande att träffa alla nya elever". Jag kan tänka mig att just det kanske en rektor inte behöver skriva ner som en påminnelse.
Efterföljande stund i dotterns klassrum var det lite mer raka puckar och praktisk, relevant information. Det enda som stökade till det för en av mentorerna var att lyssna på de frågor som ställdes och inte tolka vad som tänkas skulle kunna komma att frågas om. Men det kan ju vara ett personlighetsdrag hos honom.

Vi fick veta hur viktigt det är att vi alla skapar konton och loggar in på skolans hemsida för där kommer all viktig information såsom våra barns frånvaro, tider för utvecklingssamtal med mera, att finnas. Vi fick också veta att det egentligen inte säkert går att logga in för att det just nu pågår någon slags uppdatering av systemet. Så nä, väl hemma kom varken jag eller dottern in. Dottern min fick redogöra på gammaldags sätt om sin frånvaro till mig. Det funkade det också.
Sen läste jag Fräsiga Annas kommentar i mitt förra inlägg och frustade glatt, och kanske lite väl högt, och såg framför mig hur kul ett sånt föräldramöte skulle kunna vara.
Sen gick jag hem.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Föräldramöte på gymnasiet!? Va? Det hade vi aldrig på min tid!

Singelmamman sa...

Fru H: Första året har de det.

Madlar sa...

Hahha, men snart är perioden med föräldramöten/utvecklingssamtal över för alltid. Känns både skönt och lite vemodigt.

Singelmamman sa...

Madlar: Just skolans värld saknar jag inte.