tisdag 30 oktober 2012

Lär känna dina bröst innan någon annan måste göra det

Så här i slutet av den rosa månaden, icke att förväxla med den röda perioden i månaden för oss tjejer, så vill jag förtydliga lite, eller rättare sagt så vill jag lämna en kommentar.
En kommentar om det här med cancer.
I mitt fall så hade jag, en himla, sabla, ofattbar tur. Jag upptäckte en knöl för att jag kände på mina egna bröst. En sällsynt liten tumör. Bara tre millimeter. Det borde inte ens vara möjligt att upptäcka den, säger läkarna. Men jag gjorde det. Jag har också tur att cancern inte spridit sig. Under den här tiden har jag inte varit sjuk en enda gång. Lite trött och drogpåverkad direkt efter operationerna. Men inte sjuk. För mig är det viktigt att poängtera det, att i de bästa av cancervärldar så behöver man inte bli sjuk.
Så allt jag nu gör, äter hormontabletter i de kommande fem åren och strålbehandlar mig i fyra veckor, gör jag för att kapsla in ev förgreningar och hindra fler tumörer.

Jag hoppas du tar för vana att smeka dina bröst och lära känna dem. Om inte. Börja nu! Och gå hellre och undersök dig trettiotolv gånger för mycket än att ignorera en endaste liten knöl.

24 kommentarer:

Gafflan sa...

Jag klämmer, trycker, smeker, känner på hela brösten och i armhålorna så fort jag duschar och med lite tvål är det dessutom lättare att upptäcka om något känns konstigt. Så tycker jag också att mammografi är bra skit. Vad som mer är bra så är det DU för att du, trots operation, strålning och hormontabletter fortfarande är DU och gör det du vill och känner för. Att Du helt enkelt inte är/blir/var sjukare/friskare än innan du fick diagnosen bröstcancer. Jag tycker om dig Singelmamman!
Kram

Klankis sa...

OK. Bra uppmanat.

Drottning M sa...

bra att du säger detta, jag tycker det är otäckt men kommer att klämma ännu mer än vanligt!!! på torsdag skall jag dessutom göra mammografi :/
*kraaaam*!!!

Anonym sa...

Jag ska genast klämma! Men hur sjutton upptäcker man en sån liten knöl? Åh fattar att det är nåt värt att kolla upp?

Anonym sa...

Tack vare mammografin upptäcktes min frus bröstcanser, nu har hon genomfört cellgift behandlingen och är nu inne på 2a veckan av strålningen och hon har inte varit speciellt sjuk säger hon utan levt ett vanligt liv.

Mässkalle

The Queen of fucking Everything sa...

Du har så rätt så rätt så rätt. Och jag börjar ikväll- för trots vad jag vet och de jag har omkring mig.så har jag inte gjort det hittills, vilket är helt sjukt. Tack för påminnelsen,.em svidande sådan och jag är såå oändligt glad att du hittade den där knölen! Kram

h sa...

Man behöver inte alltid klämma själv va? :)

Jenny är jag sa...

Nu har jag klämt så jag har ont...
Fint att få hopp. Det behövs också.

Knasterfaster sa...

Nu har jag klämt. Det var nästa första gången för mig men inte den sista. Jag ska göra som Gafflan och undersöka varja gång jag duschar. För övrigt instämmer jag i det som Gafflan skrev om dig.

Osloskånskan sa...

Bra och viktigt inlägg!

Spader Madame sa...

Du har rätt! Så klart. Är du heeeelt säker på att du är blond? Själv tänker jag bli klämmigare!

Ting sa...

Jag ska helt klart börja!
Tack för uppmaningen!

Märta sa...

Bra uppmaning!
Själv är jag urusel på att klämma tutte men ska börja omedelbums.

Och så håller jag fullt och fast med i Gafflans slutkläm!

Realisten sa...

Som jag har sagt förr, du är så klok. Nu ska jag försöka börja göra det regelbundet. Trots hur många uppmaningar som helst, framförallt där jag jobbar som du förstår, så har jag inte lyckats få in vanan. Och det är bara så dumt.

Snäckskalsdalen. sa...

Jo, jag borde ju göra det, men jag gör det inte utan låter Styrbjörn göra det.....dumt, jag ska börja, och tack för det goda rådet, och det är så skönt att läsa det du skriver.
(Styrbjörn, "min" gynekolog).
Kramar

Singelmamman sa...

Gafflan: Men åh så snällt skrivet! Tusen tack! Kram

Klankis: Tack. .

Drottning M: En kort stunds obehag för ett ganska tryggt vetande. Kram!

Fru H: Jag hävdar att jag upptäckte den för att mitt bröst kändes annorlunda. Och alla knölar är värda att kolla upp. Tycker jag.

Mässkalle: Tack för din kommentar. Ge din fru en extra kram. Från mig.

The Queen: Jag klämde inte heller innan. Det är en ren ingivelse, eller slump. Tack för din kommentar. Kram

Helena: Nä för bövelen! :-)

Jenny Christoffersson: Framför allt om man själv drabbas. Tycker jag. Kläm försiktigt.

Knasterfaster: Bra. Kläm och kläm!
Så snällt av dig att skriva så. Kram!

Osloskånskan: Tack vännen.

Spader Madame: Hahaha. En klämmigare spader. Det är grejer! Japp, blond till rötterna. :-)

Ting: Bra. Vi behöver ta hand om oss.

Märta: Ja, börja, snälla. Och gulliga du. Tack.

Realisten: Fast jag förstår det, att det är svårt att få in en vana på det. Har man gjort det så vill man ju liksom att det är klart. Och lugnt.

Snäckan: Oj, gör din gynekolog det. Bra. Fast det är för sällan, om du inte går till gynekologen en gång i månaden förstås.

Suzan sa...

Klämmer men är rädd för att inte veta hur det ska kännas, det sägs att man aka lära känna sina bröst men jag tycker att dom känns olika varje gång...

Fru Venus sa...

Klokt sagt av en klokrolig kvinna.
Jag klämkänner varje dag när jag duschar. Undrar om din träningslust är på samma ställe som min? Morning på dig!

Sus sa...

Jag klämmer. Och Hjärtat klämmer.

Dessutom kände du på dig. Den känslan ska man verkligen ta på allvar.

Malla sa...

jag klämmer väldigt ofta, eller känder, trycker, ja för att kunna upptäcka om det är ngt som förändras. Leon sa härom dagen att han ju gör det åt mig, men jag tror inte att någon annan än en själv kan känna små förändringar.
Kram på dig!

B i t t e sa...

Jag veeet att jag borde men jag tycker det är skitsvårt att känna nåt. Eller känna nåt vill jag ju inte men du fattar vad jag menar. Svårt att lära sig hur mina tuttar är, får skärpa mig! Skönt för dig att det inte blev "värre"!

Singelmamman sa...

Suzan: Jag är övertygad om att vi känner när något är fel.

Fru Venus: Klämmig i duschen är bra. Det ska jag också börja med.

Sus: Den känslan är viktigast av allt! Och sån tur du har som har hjärtat som kan klämma.

Malla: Tror som du. Att de små förändringarna känner vi själva bäst. Kram!

Bitte: Japp. Har du inte börjat så är det hög tid att börja nu.

Åsa Hellberg sa...

Bra påminnelse, Singelmammman!

lavitadeluxe sa...

Jag klämde och upptäckte en liten "ärta".Trodde jag skulle dö av skräck.Men det var en cysta...dom kan kännas hårda fast dom oftast är mjuka.Men hur kunde du känna 3 mm?Bra jibbat!