torsdag 25 oktober 2012

Tre av våra stora sjukhus

Jag har mest för egen del häckat på S:t Göran. Tror jag nämnt det sjukhuset. Pappa låg på Huddinge av och till i ett och ett halvt års tid och snart ska jag dra igång en efterbehandling på mig själv på Södersjukhuset. (Ja, jag ska ju inte efterbehandla mig förstås, det hoppas jag vårdpersonalen gör.)
Idag var det dags igen för Huddinge. Med mamma den här gången. Hon hade så ont i benet att hon fick rekommendation att åka till akuten för det befarades en blodpropp i benet. Efter många timmar, jag hängde på och höll henne sällskap, och diverse undersökningar inklusive röntgen konstaterades brist på B12 och en väldigt kraftig muskelinflammation. Det sista, förklarade min kloka tvillingsyster, kan hänga ihop med bristen på just B12. Allt hänger ihop. Utom jag känns det som just nu. Måste varva ner lite. Att säga att mamma är lättad över att få sova hemma ikväll är en underdrift.

17 kommentarer:

Knasterfaster sa...

Skönt att det inte var någon blodpropp i benet. Om man har B12-brist kan man även bli glömsk. Är din mamma det? KRAM till er.

Osloskånskan sa...

Men kära nån! St att det inte var en propp ändå, kram!

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, ja, skönt att det inte var en propp. Men vad jag noterat och hört är att så många har B12 brist, vad kan det bero på? Ändrat sätt att leva, annan kost än tidigare eller är det helt enkelt åldern....ugh. Vila dig nu ordentligt!
Stora kramar härifrån!

Sus sa...

Skönt!
Och du måste ta det lugnt.

Och SNART är jag frisk, för det här går inte längre.

Singelmamman sa...

Knasterfaster: Nä, glömsk är inte mamma. Men deppig. Kanske det också hänger ihop? Kram!

Osloskånskan: Jätteskönt! kram!

SnäckskalsAgneta: Mamma har haft brist på det förut. Så pass att hon fått sprutor med B12. Det är helt klart just nu, åldern. Tyvärr. Kramar tillbaka!

Sus: Ja, jag måste faktiskt ta det lugnt, snart. Och jag vill verkligen, rent egoistiskt, att du är frisk, snarast!

Malde sa...

Skönt att det inte är en propp! Där andades jag ut ordentligt.

Ta det så lugnt du kan nu.

Kram

Singelmamman sa...

Malde: Tusen tack! Snällt. Kram

Realisten sa...

Varva ned och sköt om dig! Det är en order!
Skönt att det inte var någon propp.
Sen undrar jag rent egoistiskt om det finns psykakuter på alla tre sjukhusen? Vill vara lite förberedd på vart du kommer att skjutsa mig. Eller blir det sjukhuset som har samma namn som skogen du inte kan stafa till?

Singelmamman sa...

Realisten: Du kan vara helt lugn. Psykakuter finns på alla tre sjukhus, och Karolinska, har jag för mig. Så jag skjutsar dig. Även till sjukhuset med skogsnamnet, jag måste väl inte stava till det?

Anonym sa...

Vet du vad?
K R A M ! ! !
Du vet en sån där som inte gör ont.

Gafflan sa...

Jobbigt men väldigt glad att det inte var blodpropp. Svärfar har B12 brist och får sprutor mot det. Tydligen ganska vanligt bland äldre människor.
Krya på mamma och hoppas du kan varva ner.

Märta sa...

Vad skönt att det inte var någon elak propp!

Det pratas så mycket illa om vården att man nästan blir förvånad då man allt som oftast blir så himla fint bemött av personalen (även om väntan kan bli lång).

Sköt om dig! :)

The Queen of fucking Everything sa...

Jag tycker det räcker mer än väl med sjukhusvistelser och besök eller ens så mycket som att gå förbi ett dylikt nu för både din och din mammas del! Kram. En rejäl.

Nina sa...

ojoj! Nu tar du en lugn helg!!! och hör sen!!! Sedan, när du hört klart och gör som vi säger åt dig (vi säger det med kärlek och omtanke förstår du va!?), då tar du det lilla lugna ett tag till! Va skönt att det inte var någon blodpropp! Stor kram

Suz sa...

<3

Malla sa...

Skönt!
Och ja, du, ta det lugnt.

Singelmamman sa...

Anne med e: En sån! :-) Gilla på det.

Gafflan: Mamma har haft B12 brist och fått sprutor mot det när hon var yngre. Så nu ska hon komma ihåg att alltid påtala att de ska testa det när de tar blodprov på vårdcentralen. Jag varvade ner, så småningom.

Märta: Väntan är nog svårt att göra något åt, det var många där före oss. Men personalen var verkligen kanon!

The Queen: Tack du! Och vet du, det är bandysäsong nu! :-)

Nina: Du kan ge dig på att det blir en lugn helg! Tack för omtanken.

Suz: :-) Tack.

Malla: Jag gör ju inget annat, nästan, än att ta det lugnt. Det är allt annat som liksom kommer till mig. Tack för omtanken.