onsdag 13 november 2013

Till Chrissan och alla andra som är nyfikna på världens godasteoch enklaste broccolisoppa

Jag brukar använda mig av fryst broccoli eftersom jag inte har någon hushållsvåg. Någon gång har jag chansat på mängden och använt färsk, det går naturligtvis lika bra. Det här receptet är dock baserat på de frysta godbitarna.

4 personer
500 gr broccoli
1 gul eller röd lök (jag gillar röd bättre)
8dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Koka broccolin, löken, och buljongtärningarna i vattnet i ca 10 min. Mixa hela härligheten till en slät och fin soppa, späd med vispgrädden och smaka av med salt och peppar. Låt puttra i tre minuter till.
Servera med en god varm svamptoast. Till exempel. Eller en knäckemacka med västerbottenost på. Ät.

8 kommentarer:

Spader Madame sa...

Gott!

Sus sa...

Den får du gärna bjuppa mig på!

Shamrock sa...

en får tacke

Fru Venus sa...

Låter smarrigt, ska notera!
Jag ska snart visa upp min med, hoppas jag. Man ska vara glad så länge nån vill titta.

Singelmamman sa...

Spader Madame: Mycket!

Sus: När som helst. Tror att soppan är särdeles god till champagne.

Shamrock: Varsågod.

Fru Venus: Smarrig är bara förnamnet. Så länge någon tittar är jag också glad.

Sus sa...

Passar den på en torsdag kanske?

Singelmamman sa...

Sus: Den kommer att passa alldeles lysande på torsdag!! Vi får prata ihop oss hur vi gör. Jag lagar gärna den.

Anna sa...

Åh, ett recept med mat som jag fakiskt får äta. Tack för det!